|
|
|||||||||||||||||||||
|
Let op: de updates worden hier gegeven met telkens het laatste bericht bovenaan. Oktober 2025 Omdat de bouw van een geheel nieuw schip direct een zeer hoge investering vergt en een bouwtijd heeft van ca. 1,5 jaar, is besloten om het Ocean Traveler project te laten starten met een 'pilot project'. En wanneer de pilot aanslaat en zich mag verheugen op veel medestanders, volgers, opstappers etc., dan pakken we door. De visie op een eerste missie in mei 2027 past ook erg goed bij dit besluit: het bezoeken van natuurprojecten in oa. Denenmarken, Noorwegen, Schotland en Spanje. Daarvoor is nog geen schip nodig dat volledig is uitgerust voor een oceaanoversteek! Gezocht wordt nu naar een geschikt schip voor de expedities in de eerste 2 jaar: een Etap 39s. Dit is een schip ontworpen en gebouwd voor oceaanreizen, maar met een aanzienlijk lagere investering. En gezien de 'oceaan categorie' licht overgekwalificeerd voor de Europa expedities en dat voelt erg goed. Indien, zoals gezegd, de pilot succesvol verloopt dan kan vooruitgeblikt worden naar de oceaanoversteek en expedities naar natuurprojecten op verre bestemmingen. Daarvoor is op dit moment een bijonder duurzaam ontworpen en in Nederland gebouwdee catamaran in beeld, De VAAN R4. Eind september 2025 Voorbereidingen worden getroffen voor de oprichting van Stichting Ocean Traveler. Deze stichting zal het schip gaan onderhouden en beheren. Zoals bij veel non profit organisaties zal ook deze stichting gefinancierd worden door oa. fondsenwerving, sponsoring en betrokken donateurs. De benodigde uitrusting (duiken / filmen) en al hun eigen directe kosten nemen de initiatiefnemers zelf voor hun rekening. September 2025 Het projectplan is gereed, en grondig getoetst op risico's en haalbaarheid. De lijst van natuurbeschermings projecten die het verdienen om in beeld te komen groeit. En cameraman Hilmar groeit in zijn vak als natuurfilmer tijdens zijn samenwerking met een Canadese natuurfilmer. De focus ligt de komende maanden op de belangrijste voorwaarde voor het Ocean Traveler project: het vinden en betrekken van een kleine groep 'founding fathers'. Hen wordt gevraagd om samen de financiering van het expeditievaartuig voor hun rekening te nemen. De kosten van het uitrusten van het schip, denk aan duik- en camera apparatuur, persluchtcompressor, communicatiemiddelen etc. worden door de initiatiefnemers zelf gefinancierd. Ook kunnen 'opstappers' op mooie locaties tegen betaling meezeilen en van dichtbij de natuurbeschermingsprojecten zien en beleven. De opbrengsten hiervan komen ten goede aan de stichting. Eerst moet echter helder zijn dat de financiering van het schip rond is. Dan kan het Ocean Traveler project daadwerkelijk van start met het zoeken naar of de de bouw van het schip en voorbereidingen van de eerste missie! Augustus 2025 Na een bezoek aan en duiken op Stromsholmen, onderdeel van een Noors natuurpark, namen Marco en Hilmar het besluit: de positieve effecten van natuurbeschermingsprojecten mogen en moeten meer in beeld komen. Er mag wel een beetje meer hoop komen op een betere toekomst in een wereld die die donker en uitzichtloos lijkt. Een al langer levend idee wordt afgestoft en tot leven gewekt: een zeilreis om de wereld, waar natuurbeschermers en hun projecten worden bezocht om er verslag te doen van de positieve effecten van die projecten. Voor dit project leek het schip van voormalig astronaut Wubbo Ockels ideaal. Het is een ruim en markant schip, geschikt voor lange zeereizen. En het staat te koop. Er volgen telefoongesprekken met de eigenaar en het schip wordt bezocht en goed bekeken. Helaas blijkt dat het schip minder geschikt is voor verblijf van 6 personen en het flink aangepast zou moeten worden voor gebruik als expeditievaartuig. Deze aanpassingen maakt het tot een helaas niet duurzame keuze, ook al is het schip in beginsel juist duurzaam ontwikkeld en gebouwd. |
|
Stichting Ocean Traveler (io) Vogelweg 4A 6862 GH Oosterbeek t. 026 495 02 02 post@oceantraveler.nl |
|